Hvorfor regelmessige undersøkelser?
Forebyggende pleie er best; De fleste sykdommer som rammer munnhulen, kommer smygende. Symptomer, f.eks. i form av smerte, merkes først i sluttfasen og da er det vanskeligere å behandle skaden.
At vi i Norge i dag har bedre tenner enn før, er mye takket være at vi regelmessig går til tannlegen/tannpleier og undersøker oss. Da kan eventuell skade eller risiko oppdages på et tidlig stadium og du kan behandle dette.En undersøkelse inneholder flere momenter som er viktig. Derfor vil vi vite om du går på noen medisiner eller du er under annen legebehandling.

Med en sonde undersøker vi forsiktig tennene for å da kunne oppdage eventuelle ujevnheter og hull. Røntgen hjelper oss å se «mellom» tennene.

Tannkjøttet og benet rundt tennene ser vi også nøye på. Tannløsning er en sykdom som er vanlig, men utvikler seg ofte langsomt og er i begynnelsen relativt symptomfri.

Hva skjer på første undersøkelse?
Ved første gangs undersøkelse hos oss skal pasienten fylle ut et helseskjema. Her far vi opplysninger om eventuelle sykdommer og medikamenter du bruker. Dette for å gi en bedre og tryggere behandling.

Mange sykdommer og medikamenter påvirker munnhulen og tannhelsen.
Vi vil gjerne få høre om dine tidligere erfaringer hos tannlegen. Har du hatt spesielle tannproblemer? Har du tannlegeskrekk? Jo mer vi vet om din situasjon desto lettere er det for oss å gi deg en optimal behandling.

Vi vil se etter hull og eventuelle dårlige fyllinger som bør skiftes. Men like viktig er en grundig kontroll av tannkjøttet. Tunge, gane og slimhinner vil også bli undersøkt.
Informasjon er viktig for oss og vi vet at mange av vare pasienter setter pris på god kommunikasjon. Derfor legger vi sterk vekt på å informere deg om tannhelsesituasjonen, og hva du må gjøre for å få en optimal tannhelse. Spør om det er noe du ønsker vite mer om.

Hva med røntgen?
En undersøkelse er ikke fullstendig uten røntgenbilder. Vi bruker digitale røntgenbilder. Dvs at bildene kommer direkte inn på pc. Da sparer vi deg for noe stråling og miljøet for noen kjemikalier.

Hvor ofte bør jeg undersøkes?
Hvor ofte vi anbefaler en undersøkelse er avhengig av hvordan vi bedømmer risikoen for ulike sykdommer hos pasienten. Vanligvis rekker det med en gang i året, men av og til kan det være behov for flere besøk. Regelmessige undersøkelser er en forutsetning for å kunne oppnå vår fremste måIsetting; nemlig av våre pasienter skal kunne beholde sine egne tenner hele livet.

Bestill en Tannlegetime